VERNISSAGE 21/8 Derkert/Nielsen

Siri Derkert och glaskonstnären Fredrik Nielsen avslutar sommaren 2021 i den tredje och sista utställningen som kombinerar konsthantverk och bildkonst på Kajsa och Olle Nymans ateljéer. Både Siri Derkerts och Fredrik Nielsens konstnärskap går sina egna vägar. Inför deras konst möter betraktaren egensinne och stark uttrycksvilja


SIRI DERKERT - teckningar / FREDRIK NIELSEN - skulptur i glas

Välkomna på vernissage den 21 augusti kl 12-16 i Nya Ateljén. Invigning kl 13

Utställningen pågår sedan 21 augusti - 26 september, torsdag till lördag 12-18

och söndag 12-17.

Siri Derkert hör till det svenska 1900-talets förgrundsgestalter inom konsten. Hon påverkades bland annat av Picasso och Käthe Kollwitz. I utsmyckningen av Östermalmstorgs tunnelbanestation (1965) åstadkom hon, anser många, ett oöverträffat mästerverk i den svenska offentliga konsten. Med utställningen Rörelser i alla riktningar 1960 blev Siri Derkert den första kvinnan med separatutställning på Moderna Museet i Stockholm.


Fredrik Nielsen (f. 1977) har gått på Orrefors glasutbildning, Pilchuck Glass School i USA och Konsthögskolan i Stockholm. Utställningar inkluderar Corning Museum of Glass i New York, Vessel Gallery i London, Dunkers Kulturhus i Helsingborg och Millesgården. Nielsen är representerad i offentliga samlingar över hela världen som Corning Museum of Glass i USA, Ariana Museum i Schweiz och Nationalmuseum. Han bor och arbetar i Stockholm.


I Fredriks konst upplever vi de kroppsliga aspekterna i konstverkens tillkomstprocesser: det tunga materialet, den heta studion och det lustfyllda arbetet med färgens rörelse i den stelnande glaskroppen. Hans sätt att blåsa glas driver vår uppfattning om materialet i nya riktningar säger Katja Pettersson, konstnärlig ledare i Syskonen Kajsa och Olle Nymans kulturstiftelse.

Även Siris teckningar betonar på ett paradoxalt sätt materialiteten. Linjen plöjer sig fram i pappersytan som ville den gräva sig ned och välta upp dess imaginära rymder. I teckningarna känner vi på ett nära nog taktilt sätt Siris envetna formsökande. Siri tecknade alltid, i varje ögonblick. Betongens tröga friktion gav henne det motstånd som tillät henne att plöja ännu djupare,