Siri Derkert/Fredrik Nielsen

21 aug - 26 sept.  2021

 

Både Siri Derkerts och Fredrik Nielsens konstnärskap går sin egen väg där deras konst ger uttryck för sina egna känslor och föreställningsvärld. I Fredriks praktik kan en spåra de kroppsliga aspekterna av att skapa verken, det tunga materialet och den heta studion samt den känslomässiga effekten av hans medvetna bruk av starka färger. I Siris värld en förvrängning i formerna och närvaron i linjen där hon rör sig fritt i olika skalor och material. Vi tänker att dessa två konstnärskap kan mötas i nära dialog i det expressionistiska, i det upplösta och starkt figurativa. Kanske vore det spännande att återvända till titeln ”Rörelser i alla riktningar” som Siri hade på sin utställning på Moderna Muséet 1960?

Siri Derkert hör till det svenska 1900-talets förgrundsgestalter inom konsten. Hennes tidiga kubistiska målningar kan räknas till den internationella modernismen. Det sena arbetet i Östermalmstorgs tunnelbanestation i Stockholm 1965 innebar en brytpunkt för gestaltningen av det offentliga rummet.

Siri Derkert är känd som en konstnär med starkt personlig och expressionistisk stil. I tidiga verk, framförallt från tiden i Paris, kan en se intryck både från kubism och fauvism. Hon har gjort figurmålningar i grå toner, vanligen pastell, interiörer och barnporträtt. Med utställningen ”Rörelser i alla riktningar” blev Siri Derkert den första kvinnan med separatutställning på Moderna Muséet i Stockholm. Utställningen öppnade 27 april 1960.

Fredrik Nielsens huvudmaterial är glas. Som glasblåsare närmar han sig sitt material och traditionerna kring det på sitt helt egna sätt. Hans råa uttryck påverkat av graffiti, musik och popkultur driver vår uppfattning om glas i nya riktningar.

Nielsen betraktar sin teknik och sitt materialval som sin konstnärliga ram. Inom denna ram utforskar han och söker efter nya uttryck som resulterar i glasföremål som präglas av processen att göra dem.

Kroppen är av centralt intresse för Fredrik Nielsens konstnärliga praktik. ”Jag vill att den fysiska ansträngningen ska vara så stor att jag skapar ett arbete som konkurrerar med min egen kropp. Allt som når denna tävlingsstadion blir viktigt, då har jag skapat en volym som söker gränserna för kropp och massa.” Fredrik Nielsen (f. 1977) har gått på både Orrefors Glass School, Sverige och Pilchuck Glass School, USA samt Royal Institute of Art, Sverige. Nya utställningar inkluderar Corning Museum of Glass, NYC, Vessel Gallery, London, Dunkers Kulturhus, Helsingborg och Millesgården, Stockholm. Nielsen är representerad i offentliga samlingar över hela världen, såsom Nationalmuseum, Sverige, Corning Museum of Glass, USA, Ariana Museum, Schweiz, Tore G Wäenstams Stiftelse, Sverige samt i privata samlingar i Sverige, Finland och USA. Han bor och arbetar i Stockholm.