KARIN LUNDGREN TALLINGER
27 jun – 16 aug 2020

ETT ANDRA LIV
– EN TEXTIL REINKARNATION
Återbruk. Det är ju lite som att jag använder en folklig tradition, typ trasmattan, men istället för att bli bruksföremål återuppstår tygbitarna som konst. Möjligen kan det vara en underrubrik, ungefär: en textil reinkarnation. Det kanske handlar om att skarva ihop, att befrukta, att återanvända, att återvinna, att knyta an, att knyta, sy och tråckla – nål och tråd, rum, färg och form.
Karin Lundgren-Tallinger tar sina utgångspunkter i den textila konsten och har gjort sig känd för framför allt sina installationer, senast på utställningen Det fjärde hörnet på Cornelia Sojdelius Gallery i Stockholm tillsammans med Cecilia Hultman och Malin Hederus. I samband med utställningen hette det att Lundgren-Tallinger i första hand intresserar sig för materialitet och färg, artefakternas associationsbanor, samtidigt som hon gör arkitektoniska ingrepp i rummet med tunna handsydda linjer av tyg – så återanvänder hon kasserade material och omvandlar spillet till nya språkligheter. I Olle Nymans ateljé undersöker hon förhållandet mellan det textila materialet och den arkitektoniska rumsligheten och hur dessa samspelande föder språket, den konstnärliga utsagan, rummets emotionella klang. Genom att ta utgångspunkt i de färgade bjälkarna i taket närmast fönsterraden högst uppe i rummet bjuder hon in besökaren i en installation som är så mycket mera än bara ett kompositionellt förhållande mellan färg och form: språket väver bilden i rummet.
Om Karin Lundgren-Tallingers konst har det sagts att hennes linjer rör sig gärna i cirklar, kringgående för att finna de möjliga hörnen – här knyts tanketrådarna samman; disciplin och tröst kan lika gärna stärka den konstnärliga friheten som lösgöra den emellanåt behövliga plågan. Hennes pärlbesatta textila foder runt linjer och cirklar möter snibbar och kedjor, och säkras med karbinhakar. Objekt ofta hängande kan lika gärna vara skulpturala, rumsliga teckningar.
Så här skriver hon själv:
Det enkla, att trä en nål upp och ner i ett tyg, förstärka det sköra, tunna ut det hårdhudade.
Resan börjar i handen.
De senaste åren har jag alltmer kommit att använda nål och handsömnad; men jag skulle inte säga att jag broderar, snarare att jag intuitivt bearbetar ytan och med färger och streck försöker skapa ordning i en slags kaosbaserad irrationalitet. Jag arbetar med en yta där tråd och tygfragment möts på ett sätt som mer relaterar till frihandsteckning och måleri än traditionell textil. Jag arbetar med återvunnet material, klipper sönder, färgar över, färgar av, etsar, trycker och sätter ihop till nya betydelser.
Det kan även resultera i mer skulpturala installationer som tar plats i rummet eller som tunna objekt som bildar teckenartade mönster över väggarna.
Separatutställningen Omkopplingar på K.A. Almgrens Sidenväveri på Södermalm i Stockholm i fjol höstas visade objekt, bilder och textila kollage. Susanne Slöör skrev på nättidskriften www.omkonst.com: ”Det är inbjudande vackert och lockande för blicken att förirra sig, driva runt i rummens pärlemoljus, känna på det imaginära siden som vävs vid tanken.” Här iscensattes objekt och bilder som rörde själva flyktigheten, det mest sköra som knappt tål att beröras. ”Jag tänker på såpbubblan, vattenytan, spindelns nät eller sidenlarvens tråd. Ändå kan vi göra oss en föreställning om hur dessa knappt noterbara ytor och ämnen känns. De blir också metaforer för själslivets mest intrikata inre vävar av minnen och den sammanknutna banken av lagrade mönster för sinnena.”
I K.A. Almgren Sidenväveri, Sveriges äldsta bevarade industrimiljö i Stockholm, installerade Karin Lundgren-Tallinger en enligt Susanne Slöör synnerligen eterisk utställning – ”Hon syr, broderar och monterar sina textila collage mot såväl det rena luftrummet som de tunnaste av transparenta vävar. De svävar i luften eller står i andra fall lutade i ett hörn, hänger som trasor, eller i sjok av tjockare materia. Quiltade täcken som övergivits får nytt liv som poetiskt verkande objekt. Man kommer såväl genom verkstitlar som verken själva att tänka på drömfångare. Men här vävs vakendrömmarna samman med rummens historia. Åldrandet, slitaget och den miljö som idag inte går att uppfatta som annat än en förhöjd, passerad verklighet bildar ändå en hyllning till sinnena. Varje litet enskilt stygn känns övervägt, ett och ett sökande sin ton och organiska rörelse. Det är inbjudande vackert och lockande för blicken att förirra sig, driva runt i rummens pärlemorljus, känna på det imaginära siden som vävs för tanken.”
KARIN LUNDGREN-TALLINGER
Utbildning
Konstakademin, Köpenhamn 1984-86
Kungl. Konsthögskolan, Stockholm 1983-84
Konstakademin, Bergen 1982-83
Konstfack, textil, Stockholm 1980-82
Separatutställningar
Omkopplingar, KA Almgrens sidenväveri, Stockholm 2019
Vandringen/Färden, ID:I-galleriet, Stockholm, tillsammans med Malin Hederus 2017
Hen(ne) D:I galleriet, Stockholm 2014
Utan början utan slut Konsthallen, Örebro universitet, Örebro 2014
Rymdnomader Nacka Konsthall, Dieselverkstaden 2013
Hemma hos fåglarna ID:I galleriet, Stockholm 2012
Hanaholmens kulturcentrum Helsingfors 2011
I was here Mångkulturellt centrum, Fittja 2008
Sveriges Allmänna Konstförening, Stockholm 2004
Sundsvalls museum, Sundsvall 2002
Olle Olsson-huset, Solna 2001
Galleri Ahnlund, Umeå 2000
Galleri Mors Mössa, Göteborg 1998
Galleri Andréhn-Schiptjenko, Stockholm 1995
Botkyrka Konsthall 1994
Norrtälje Konsthall 1994
Galleri Andréhn-Schiptjenko, Stockholm 1992
Samlingsutställningar (urval)
Det fjärde hörnet, Cornelia Sojdelius Gallery, Stockholm 2020 (tillsammans med Cecilia Hultman och Malin Hederus)
Helig, helig är bilden, Konsthallen S:ta Anna, Trosa 2019
Fusion and Diffusion, Tama art University Museum, Tokyo, 2018
Shibori på svenska, HV-galleri, Stockholm 2018
International Shibori 10iss, Oaxaca, Mexico 2016-17
Växlande natur. Kurerat och medverkat i utställning, Bruno Liljefors-ateljén
Österbybruk, 2016
Itajime Interpreted, Fiberspace Gallery, Stockholm, 2015
International Shibori, National Silk Museum Hangzhou China, 2014
Darwinmuseet, Moskva biennalen, Ryssland 2013
Untied Notions, Sthlm Design hall ID:Is 10 år 2012
Raketa & Friends, Uppsala Museum 2008
Nordisk Music Day, video, Köpenhamn 2004
Arkitekturmuseet, Stockholm 2003
Stockholm New Musik, video 2003
Houston fotofest, USA 2000
Stenesen-museet, Oslo 1999
Museet för fotokunst, Odense 1997
Teatergalleriet, Kalmar 1991
K.E. Den Frie, Köpenhamn 1986